Skip to content

earthandfire.nl

Digitaal archief over de Nederlandse popgroep Earth and Fire

Menu
  • Biografie
    • Bandleden
    • Bezettingen
  • Discografie
  • Songteksten
  • Optredens
    • Optredens jaren zestig
    • Optredens jaren zeventig
    • Optredens jaren tachtig
    • Optredens jaren negentig
  • Foto’s
    • Foto’s 1960-1970
    • Foto’s 1970-1980
    • Foto’s 1980-1990
    • Foto’s 1990-2000
    • Foto’s 2000-heden
  • In het nieuws
  • In Focus
  • Colofon
    • Over ons
    • Contact
Menu

The Swinging Strings

Chris en Gerard Koerts maakten al op jonge leeftijd muziek. Als tweelingduo The Singing Twins deden ze o.a. mee aan een ‘Grote Muziekshow’ in het Patronaatsgebouw in Leidschendam. Ze wonnen weliswaar niet, maar het optreden was zeker niet onverdienstelijk en het was meteen duidelijk dat deze twee jongens muzikaal talent hadden. De band die deze avond met de grootste eer ging strijken zouden we later vaker tegenkomen: The Sandy Coast Skiffle Group uit Voorburg.

Haagsche courant 20 juni 1962 en 23 oktober 1962. Archief Chris en Gerard Koerts

De tweeling sloot zich in 1963 aan bij The Young Ones, een van de eerste bandjes uit Voorschoten. De groep was een jaar eerder opgericht door twee scholieren van de Uitgebreide Technische School (UTS), Walter Andringa en Marten Weesjes. Walter was tamboer in het Leids tambour en pijpercorps K&G en Marten kon gitaar spelen. Naast Walter en Marten maakten nog een accordeonist, pianist en bassist deel uit van het gezelschap. Ze speelden vooral werk van The Shadows. Maar die eerste bezetting was toch niet zoals ze zich dat voorgesteld hadden. Ze zagen uit naar andere leden die wat meer op het solistisch vlak konden en vonden de jonge Koerts-broers, die al enige ervaring in de muziek hadden, zij vormden het duo The Singing Twins en hadden al een paar maal opgetreden.

De band telde inmiddels zeven man, en dat bleek wat veel. Mede door de muzikale voorkeur van de Koerts-tweeling – die al vroeg een steviger geluid nastreefden – namen de accordeonist, pianist en bassist afscheid. Gerard wilde wel bassen en zo kreeg de band langzaam vorm en een nieuwe richting. Op gammele instrumenten weliswaar. Tot begin 1965 speelde de groep voornamelijk instrumentale nummers. Het allereerste optreden vond plaats in het Gebouw voor Christelijke Belangen aan de Wijngaardenlaan in Voorschoten. De avond was georganiseerd door de Dancing Society Voorschoten. In een dorp waar nauwelijks eigen bandjes waren, werden deze jonge Shadows-liefhebbers met open armen ontvangen. Ondanks hun gammele apparatuur en de onvermijdelijke beginnersfouten. Een maand later stonden ze alweer op het podium van het Cultureel Centrum in Voorschoten, waaraan ook een talentenjacht verbonden was. Zij waren de enige band die mee deed.

Repeteren bij Walter thuis, 1963. Foto archief Chris en Gerard Koerts

Ondanks de gammele instrumenten bleef de groep, de naam was inmiddels omgedoopt tot The Arsons, doorgaan en werden graag geziene gasten op dansavonden en feesten. Hun grootste succesnummer was een eigen intrumentale compostie Arsons Theme, gecomponeerd door Gerard. Door het succes konden ze zelfs in grotere zalen spelen, maar daarvoor was betere apparatuur een noodzaak. De eerste ‘echte’ versterker – een Lafayette – bood enige uitkomst, al plugde iedereen er tegelijk op in en het geluid alsnog niet best was. Ze deden ook mee aan de Noordzeekust Talentenjacht. Tussen ervaren bands met veel betere gear maakten ze weinig kans, maar de jury gaf wel lovende woorden mee.

Ze spaarden al hun geld op om redelijke apparatuur te kopen. Elk lid moest elke week 1 gulden afstaan, wat keurig in een kasboek werd bijgehouden. Ondertussen stonden ze, met de neuzen tegen de ruit van de etalage gedrukt, te kijken naar een echo apparaat, wat voor hen een ongekende weelde was. In april 1964 konden ze een Dynacord Echo kopen die het geluid flink omhoogtrok qua kwaliteit. In oktober 1964 kwam er een heuse basversterker van het merk WEM (Watkins Electric Music) voor Gerard.

In die tijd sloot organist Willem de Mooy zich aan, en in 1965 veranderde de band na een aantal andere namen als ook The String Swingers, de naam in The Swinging Strings (TSS). Ook besloten ze om er zang aan toe te voegen, wat het repertoire flink uitbreidde. Naast covers van The Beatles, The Byrds, The Fortunes en The Kinks, waagden ze zich ook aan eigen nummers, zoals de protestsong Only Obey, waarvoor broer Harry Koerts de tekst had geschreven.

Promotiefoto The Swinging Strings. Foto archief Chris en Gerard Koerts

TSS pakte het steeds professioneler aan. Met manager Albert Noya kregen ze hun eigen promotiemateriaal, visitekaartjes en briefpapier en hij regelde een gestage stroom aan optredens. Binnen drie jaar hadden ze voor zo’n tienduizend gulden aan apparatuur bij elkaar gespeeld. Noya richtte uiteindelijk zelfs een eigen impresariaat op voor andere Voorschotense bands, want The Swinging Strings konden de aanvragen inmiddels prima zelf aan. TSS kreeg zelfs gezelschap van drie danseressen, gekleed in Audrey Hepburn-stijl, die het showelement compleet maakten. Elk weekend trokken ze er op uit in de Ford Transit van Willems vader. Hun speelgebied breidde zich snel uit: van Wateringen tot Haarlem en Beverwijk. Opvallend genoeg bleven boekingen in Den Haag – toch dé beatstad van Nederland – grotendeels uit. Maar hun naam, die groeide stevig.

Visitekaartje The Swinging Strings

Op 12 november 1965, in de Leidse Stadsgehoorzaal tijdens de Dynacordshow, deed de band mee aan een talentenjacht, samen met vier andere bands, ze wonnen de hoofdprijs. Op het programma stonden onder meer Mr. Tambourine Man (The Byrds), You’ve Got Your Troubles en Here it Comes Again (The Fortunes). Ze deelden het podium met toenmalige bekendheden als Don Mercedes and his Benz en ZZ en ‘Het’ – al deden die niet mee aan het talentenjachtgedeelte. De juryvoorzitter was Willem van Kooten, toen al een centrale figuur in de Nederbeat en later betrokken bij Earth and Fire.

De band had zelfs een fanclub, compleet met gestencild fanblaadje: TSS. De eerste editie verscheen in juni 1966. Initiatiefnemer en fanclubpresident Nico van Zeggelen wist meteen negentig leden te strikken – vooral uit Voorschoten, maar ook uit de buurt. Eind 1966 waren dat er al 250.

Repeteren deed TSS in De Werf, een bijgebouwtje van de gereformeerde kerk aan de Koningin Julianalaan in Voorschoten. Gerard speelde op een Höfner vioolbas, net als Paul McCartney. Ze namen altijd een pick-upje mee om platen te beluisteren en nieuwe nummers meteen in te studeren. Als er nummer uitkwam dat ze goed vonden, kochten ze het, oefenden de hele zaterdag, en speelden het diezelfde avond live. Daarmee maakten ze indruk. Een vaste setlist hadden ze niet, ze hadden een boek met zo’n 160 nummers waaruit ze ter plekke konden kiezen. Daardoor klonk geen optreden hetzelfde. Soms kozen ze lastige nummers, wat de showelementen weleens in de weg zat. Toen Willem de Mooij na een verkeersongeluk tijdelijk uitviel, trad de band met z’n vieren op. Chris nam bij sommige nummers het orgel voor zijn rekening, terwijl Marten dan zowel slag- als sologitaar speelde.

The Swinging Strings live. Foto archief Chris en Gerard Koerts

Langzaam begon het te schuren. Chris en Gerard wilden muzikaal verder groeien, maar kregen de rest van de band niet mee. Er werd nog even gefilosofeerd over een nieuwe naam, Opus Gainfull, maar al snel werd duidelijk dat Chris en Gerard hun eigen weg wilden gaan. De rest hield vast aan de vertrouwde Top 40-repertoire, terwijl Chris al richting het opkomende undergroundgeluid keek. Op zoek naar een nieuwe bassist, Gerard wilde verder op de toetsen, belandde Chris op het Maerlant lyceum in Scheveningen, waar Hans Ziechs band The Soul speelde. Die ontmoeting bleek een schot in de roos: nadat The Soul uiteenviel, stapte Hans in, een tijdje later gevolgd door oud-The Soul drummer Cees Kalis. Ze speelden samen verder onder de naam Opus Gainfull, de band die ruim een jaar later, en aangevuld met zangeres Manuela Berloth, omgedoopt zou worden tot Earth and Fire.

DatumPlaatsLocatie
10 december 1966Wateringen
17 december 1966Noordwijk
23 december 1966LeidenClubhuis de Spreeuwpot
26 december 1966Het Zeepaardje
30 december 1966LeidenDe Spreeuwpot
7 januari 1967Beverwijk
10 januari 1967Voorschoten
14 januari 1967Haarlem
20 januari 1967Leiden Lyceum
28 januari 1967Het Zeepaardje
28 januari 1967Beverwijk
4 februari 1967Zevensprong
7 februari 1967Wateringen
11 februari 1967Leiden
18 februari 1967Leidschendam
25 februari 1967Beverwijk
4 maart 1967Wijk aan Zee
11 maart 1967Voorschoten
18 maart 1967Beverwijk
1 april 1967Wateringen
7 april 1967De Zevensprong
8 april 1967Purmerend
14 april 1967LeidenClubhuis de Spreeuwpot
15 april 1967Haarlem
22 april 1967Beverwijk
1 mei 1967Voorschoten
4 mei 1967Leiden
6 mei 1967Krommenie
12 mei 1967Voorschoten
13 mei 1967Beverwijk
20 mei 1967Kwintsheul
27 mei 1967Wateringen
3 juni 1967Voorschoten
9 juni 1967Voorhout
10 juni 1967Leidschendam
17 juni 1967Beverwijk
23 juni 1967Den Haag
24 juni 1967Wateringen
8 juli 1967Wateringen

Bronnen:
Earth and Fire – De biografie 1969-1983, Fred en Dick Hermsen, 2006
Kan die herrie wat zachter!? De Voorburgse popscene in de jaren 60-70, Samengesteld door Hans Lukkies, Cees Troost, Rob Wezepoel, Pieter Dijkstra, 2012
Archief Chris en Gerard Koerts en Hans Ziech

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram

Door de jaren heen

Earth and Fire 1970
Fotograaf Leo van der Noort
Earth and Fire 1970
Earth and Fire 1971
Earth and Fire 1971
Earth and Fire 1971
Bron: Red Bullet
Bron: Red Bullet
Bron: Red Bullet
Bron: Archive Universal Music
Bron: Archive Universal Music
Bron: Red Bullet
Bron: Red Bullet
Bron: Red Bullet
1983, groep1983
Earth & Fire Leiden 8-9-1989 Foto Rob Verhorst

Over ons
Het platform earthandfire.nl is de nieuwsbron en het contactpunt van de voormalige band Earth and Fire. De redactie werkt onafhankelijk en bouwt aan het digitale archief van de band.

  • Facebook
  • Instagram
  • Een kleurrijk afscheid
  • In Focus: Earth and Fire Lightshow
  • Polderpower: een ode aan de vrouwen in de nederpop
  • De bijzondere band van Klaas Smidt met Earth and Fire
  • In Focus: Earth and Fire bandbussen

Wist je dat...
...Niko Venneker de fotograaf is van het hoesje van Seasons, de eerste single van Earth and Fire? Je vindt het in het boek Niko's Ikons.

Abonneer je op de nieuwsbrief Earth and Fire Echo's

©2025 earthandfire.nl