Skip to content

earthandfire.nl

Digitaal archief over de Nederlandse popgroep Earth and Fire

Menu
  • Biografie
    • Bandleden
    • Bezettingen
  • Discografie
  • Songteksten
  • Optredens
    • Optredens jaren zestig
    • Optredens jaren zeventig
    • Optredens jaren tachtig
    • Optredens jaren negentig
  • Foto’s
    • Foto’s 1960-1970
    • Foto’s 1970-1980
    • Foto’s 1980-1990
    • Foto’s 1990-2000
    • Foto’s 2000-heden
  • In het nieuws
  • In Focus
  • Colofon
    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrief Earth and Fire Echo’s
Menu

The Swinging Strings

Chris en Gerard Koerts maakten al op jonge leeftijd muziek. Als tweelingduo The Singing Twins deden ze o.a. mee aan een ‘Grote Muziekshow’ in het Patronaatsgebouw in Leidschendam. Ze wonnen weliswaar niet, maar het optreden was zeker niet onverdienstelijk en het was meteen duidelijk dat deze twee jongens muzikaal talent hadden. De band die deze avond met de grootste eer ging strijken zouden we later vaker tegenkomen: The Sandy Coast Skiffle Group uit Voorburg.

Haagsche courant 20 juni 1962 en 23 oktober 1962. Archief Chris en Gerard Koerts

De tweeling sloot zich in 1963 aan bij The Young Ones, een van de eerste bandjes uit Voorschoten. Deze groep was een jaar eerder op 24 februari 1962 opgericht door twee scholieren van de Uitgebreide Technische School (UTS), te weten Walter Andringa (drums) en Marten Weesjes (slag gitaar). Walter was tamboer in het Leids Tambour en Pijpercorps K&G en Marten kon gitaar spelen. Naast Walter en Marten maakten een accordeonist, pianist en bassist deel uit van het gezelschap. Ze speelden vooral werk van The Shadows.

Walter en Marten zagen al snel uit naar andere leden die wat meer op het solistisch vlak konden. Ze vonden de jonge Koerts-broers, die al enige ervaring in de muziek hadden en al een paar keer opgetreden hadden. De band telde daarmee zeven man, en dat bleek wat veel. Gedeeltelijk ook door de muzikale voorkeur van de Koerts-tweeling, die al vroeg een steviger geluid nastreefden, namen de accordeonist, pianist en bassist afscheid. Gerard wilde wel bassen en zo kreeg de band langzaam vorm en een nieuwe richting. Op gammele instrumenten weliswaar. Tot april 1965 speelde de groep voornamelijk instrumentale nummers.

Het allereerste optreden vond plaats in het Gebouw voor Christelijke Belangen aan de Wijngaardenlaan in Voorschoten. De avond was georganiseerd door de Dancing Society Voorschoten. In een dorp waar nauwelijks eigen bandjes waren, werden deze jonge Shadows-liefhebbers met open armen ontvangen, ondanks hun matige apparatuur en de onvermijdelijke beginnersfouten. Een maand later stonden ze alweer op het podium, nu van het Cultureel Centrum in Voorschoten, waaraan ook een talentenjacht verbonden was. Zij waren de enige band die mee deed.

Repeteren bij Walter thuis, 1963. Foto archief Chris en Gerard Koerts

Ondanks de matige instrumenten bleef de groep, de naam was inmiddels omgedoopt tot The Arsons, doorgaan en werden graag geziene gasten op dansavonden en feesten. Hun grootste succesnummer was een eigen intrumentale compostie Arsons Theme, gecomponeerd door Gerard. Door het succes konden ze zelfs in grotere zalen spelen, maar daarvoor moesten ze eerst betere apparatuur hebben. De eerste ‘echte’ versterke, een Lafayette, bood enige uitkomst, al plugde iedereen er tegelijk op in en was het geluid alsnog niet best. Ze deden ook mee aan de Noordzeekust Talentenjacht op 28 juli 1965. Tussen ervaren bands met veel betere apparatuur maakten ze weinig kans, maar de jury gaf wel lovende woorden mee.

Ze spaarden al hun geld op om betere instrumenten en apparatuur te kopen. Elk lid moest elke week een gulden afstaan, wat keurig in een kasboek werd bijgehouden. Ondertussen stonden ze, met de neuzen tegen de ruit van de etalage gedrukt, te kijken naar een echo apparaat, wat voor hen een ongekende weelde was. In april 1964 konden ze dan eindelijk een Dynacord Echo kopen die de kwaliteit van het geluid flink opkrikte. In oktober 1964 kwam er een heuse basversterker van het merk WEM (Watkins Electric Music) voor Gerard.

In september van 1964 veranderde de band na een aantal andere namen, als ook The String Swingers, de naam in The Swinging Strings. Bij een optreden voor het nieuwe seizoen van de EHBO in Voorschoten stond in de krant dat ze met een geheel nieuw programma voor de dag kwamen. Ze hadden ook zang aan de show toegevoegd, wat het repertoire flink uitbreidde. Naast covers van The Beatles, The Byrds, The Fortunes en The Kinks, waagden ze zich ook aan eigen nummers, zoals de protestsong Only Obey, waarvoor broer Harry Koerts de tekst had geschreven.

Promotiefoto Park Adegeest Voorschoten – The Swinging Strings. Foto archief Chris en Gerard Koerts

Begin 1965 sloot organist Wim/Willem de Mooy zich bij het viertal aan. The Swinging Strings pakte het steeds professioneler aan. Met manager Albert Noya kregen ze hun eigen promotiemateriaal, visitekaartjes en briefpapier en hij regelde een gestage stroom aan optredens. Binnen drie jaar hadden ze voor zo’n tienduizend gulden aan apparatuur bij elkaar gespeeld. Noya richtte uiteindelijk zelfs een eigen impresariaat op voor andere Voorschotense bands, want The Swinging Strings konden de aanvragen inmiddels prima zelf aan. De band kreeg zelfs gezelschap van drie danseressen, gekleed in Audrey Hepburn-stijl, die het showelement compleet maakten. Elk weekend trokken ze er op uit in de Ford Transit van Wims vader. Hun speelgebied breidde zich snel uit: van Wateringen tot Haarlem en Beverwijk. Opvallend genoeg bleven boekingen in Den Haag – toch dé beatstad van Nederland – grotendeels uit. Maar hun naam, die groeide stevig.

Visitekaartje The Swinging Strings

Repeteren deden de bandleden in De Werf, een bijgebouwtje van de gereformeerde kerk aan de Koningin Julianalaan in Voorschoten. Gerard speelde op een Höfner vioolbas, net als Paul McCartney. Ze namen altijd een pick-upje mee om platen te beluisteren en nieuwe nummers meteen in te studeren. Als er een nummer uitkwam dat ze goed vonden, kochten ze het, oefenden de hele zaterdag, en speelden het diezelfde avond live. Daarmee maakten ze indruk. Een vaste setlist hadden ze niet, ze hadden een boek met zo’n 160 nummers waaruit ze ter plekke konden kiezen. Daardoor klonk geen optreden hetzelfde. Soms kozen ze lastige nummers, wat de showelementen weleens in de weg zat. Toen Wim de Mooy na een verkeersongeluk tijdelijk uitviel, trad de band met z’n vieren op. Chris nam bij sommige nummers het orgel voor zijn rekening, terwijl Marten dan zowel slag- als sologitaar speelde.

Ze deden enkele keren mee aan talentenjachten. Op 13 februari 1965 wonnen ze de eerste prijs toen er in Voorschoten een muziekfestival werd gehouden. Daarna deden ze mee met een wedstrijd tussen een aantal bands op 26 juni in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Deze wedstrijd was ter gelegenheid van een lustrumfeest van de Leidse studenten. Hier kregen zij van de persjury de tweede prijs en ‘s avonds van de deskundige jury de vijfde prijs. Op 12 november 1965, weer in de Leidse Stadsgehoorzaal, tijdens de talentenjacht Dynacordshow wonnen ze de hoofdprijs. Op het programma stonden onder meer Mr. Tambourine Man (The Byrds), You’ve Got Your Troubles en Here it Comes Again (The Fortunes). Ze deelden het podium met toenmalige bekendheden als Don Mercedes and his Benz en ZZ en ‘Het’ – al deden die niet mee aan het talentenjachtgedeelte. De juryvoorzitter was Willem van Kooten, toen al een centrale figuur in de Nederbeat en later betrokken bij Earth and Fire.

Drummer Walter Andringa zegt in een artikel in De Omroeper, Voorschoten, van november 1965: ‘Wij willen niet alleen ruige beat spelen, maar het zoeken in meer muzikale melodieën’. Chris Koerts vervolgt: ‘Neem nou de Beatles, wat zij spelen is ook eigenlijk geen beat. Zij maken veel betere muziek, vloeiender en daardoor melodieuzer.’

De band had zelfs een fanclub, compleet met gestencild fanblaadje: TSS. De eerste editie verscheen in juni 1966. Initiatiefnemer en fanclubpresident Nico van Zeggelen wist meteen negentig leden te strikken – vooral uit Voorschoten, maar ook uit de buurt. Eind 1966 waren dat er al 250.

The Swinging Strings live. Foto’s archief Chris en Gerard Koerts

Eind 1967, begin 1968 werd de naam veranderd in Opus Gainfull. In aankondigingen van optredens is dan te zien dat de zalen voor de herkenbaarheid zowel de oude als de nieuwe naam gebruikten.

Wil je horen hoe The Swinging Strings klonken? Luister dan naar de opnames van Marten Weesjes op YouTube.

DatumPlaatsLocatie
1963VoorschotenNieuw Voordorp
1963VoorschotenMartha Stichting
2 januari 1964LeidenIn den Vroolijke Arke (eerste keer met organist)
14 september 1964VoorschotenJeugdgebouw Gereformeerde kerk (Voorschotense EHBO)
28 november 1964VoorschotenGebouw Christelijke Belangen (optreden staat op naam van The String Swingers)
15 mei 1965VoorschotenGebouw Christelijke Belangen
4 september 1965VoorschotenGebouw Christelijke Belangen (show tbv carillon fonds)
13 november 1965LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
17 december 1965LeidenSchoolfeest
18 december 1965Leiden Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht (‘met electronisch orgel’)
8 januari 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
21 januari 1966KatwijkRiche (bijeenkomst Katwijkse reddingsbrigade)
5 februari 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
11 februari 1966VoorschotenCultureel Centrum
26 februari 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
10 maart 1966SassenheimRK-instuif De Stomp
19 maart 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
21 mei 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
28 mei 1966LeidenPersoneelsavond ELMI
30 mei 1966SassenheimKSA Gebouw
3 juni 1966 LeidenDe Zevensprong
4 juni 1966NoordwijkJeugdsociëteit De Rank
11 juni 1966LeidenDe Spreeuwpot
18 juni 1966LeidenDacing ‘t Zeepaardje,
Jacobazaal Den Burcht
25 juni 1966HaarlemSociëteit Artistique
27 augustus 1966KatwijkMuziektent De Roskam
24 september 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
29 oktober 1966Leidschendam
1 november 1966SassenheimKSA Gebouw
4 november 1966LeidenDe Zevensprong
5 november 1966NoordwijkJeugdsociëteit De Rank
11 november 1966Den HaagGala slotfeest jubilieum SSR
12 november 1966VoorschotenCultureel Centrum
19 november 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
26 november 1966HaarlemSociëteit Artistique
3 december 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
10 december 1966Wateringen
17 december 1966NoordwijkJeugdsociëteit De Rank
23 december 1966LeidenClubhuis de Spreeuwpot
24 december 1966VoorschotenCultureel Centrum
26 december 1966LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
30 december 1966LeidenClubhuis de Spreeuwpot
7 januari 1967Beverwijk
10 januari 1967VoorschotenCultureel Centrum (feest nav huwelijk prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven)
14 januari 1967HaarlemSociëteit Artistique
20 januari 1967Leiden Christelijk Lyceum
21 januari 1967LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
28 januari 1967BeverwijkABC
4 februari 1967LeidenDe Zevensprong
7 februari 1967Wateringen
11 februari 1967LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
18 februari 1967Leidschendam
25 februari 1967BeverwijkABC
4 maart 1967Wijk aan Zee
11 maart 1967Voorschoten
18 maart 1967BeverwijkABC
1 april 1967Wateringen
7 april 1967LeidenDe Zevensprong
8 april 1967Purmerend
14 april 1967LeidenClubhuis de Spreeuwpot
15 april 1967HaarlemSociëteit Artistique
22 april 1967Beverwijk
1 mei 1967VoorschotenFeestzaal van het MOC
4 mei 1967LeidenDancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht
6 mei 1967Krommenie
12 mei 1967Voorschoten
13 mei 1967BeverwijkABC
20 mei 1967Kwintsheul
27 mei 1967Wateringen
3 juni 1967Voorschoten
9 juni 1967Voorhout
10 juni 1967Leidschendam
17 juni 1967BeverwijkABC
23 juni 1967Den Haag
24 juni 1967Wateringen
8 juli 1967Wateringen
23 september 1967NoordwijkJeugdsociëteit De Rank
4 november 1967Noordwijk Jeugdsociëteit De Rank
4 november 1967WarmondDancing De Stad Rome
16 december 1967NoordwijkJeugdsociëteit De Rank

Bronnen:
Earth and Fire – De biografie 1969-1983, Fred en Dick Hermsen, 2006
Kan die herrie wat zachter!? De Voorburgse popscene in de jaren 60-70, Samengesteld door Hans Lukkies, Cees Troost, Rob Wezepoel, Pieter Dijkstra, 2012
Archief Chris en Gerard Koerts en Hans Ziech

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram

Door de jaren heen

Earth and Fire 1970
Fotograaf Leo van der Noort
Earth and Fire 1970
Earth and Fire 1971
Earth and Fire 1971
Earth and Fire 1971
Bron: Red Bullet
Bron: Red Bullet
Bron: Red Bullet
Bron: Archive Universal Music
Bron: Archive Universal Music
Bron: Red Bullet
Bron: Red Bullet
Bron: Red Bullet
1983, groep1983
Earth & Fire Leiden 8-9-1989 Foto Rob Verhorst

Over ons
Het platform earthandfire.nl is al ruim 25 jaar de nieuwsbron en het contactpunt van de voormalige band Earth and Fire. De redactie werkt onafhankelijk en bouwt aan het digitale archief van de band. Zij is op geen enkele wijze betrokken bij de besloten Facebookgroep 'Earth & Fire en Jerney Kaagman fanclub'.

  • Facebook
  • Instagram
  • #5 Earth and Fire Echo’s
  • #4 Earth and Fire Echo’s
  • In Focus: Musicians Union Band
  • The Green Onions en de geboorte van Earth and Fire
  • Zand erover maar? Earth and Fire versus Black Sabbath in 1971

Wist je dat...
...Niko Venneker de fotograaf is van het hoesje van Seasons, de eerste single van Earth and Fire? Je vindt het in het boek Niko's Ikons.

©2025 earthandfire.nl