Chris en Gerard Koerts maakten al op jonge leeftijd muziek. Als tweelingduo The Singing Twins deden ze o.a. mee aan een ‘Grote Muziekshow’ in het Patronaatsgebouw in Leidschendam. Ze wonnen weliswaar niet, maar het optreden was zeker niet onverdienstelijk en het was meteen duidelijk dat deze twee jongens muzikaal talent hadden. De band die deze avond met de grootste eer ging strijken zouden we later vaker tegenkomen: The Sandy Coast Skiffle Group uit Voorburg.
![]() | ![]() |
De tweeling sloot zich in 1963 aan bij The Young Ones, een van de eerste bandjes uit Voorschoten. Deze groep was een jaar eerder op 24 februari 1962 opgericht door twee scholieren van de Uitgebreide Technische School (UTS), te weten Walter Andringa (drums) en Marten Weesjes (slag gitaar). Walter was tamboer in het Leids Tambour en Pijpercorps K&G en Marten kon gitaar spelen. Naast Walter en Marten maakten een accordeonist, pianist en bassist deel uit van het gezelschap. Ze speelden vooral werk van The Shadows.
Walter en Marten zagen al snel uit naar andere leden die wat meer op het solistisch vlak konden. Ze vonden de jonge Koerts-broers, die al enige ervaring in de muziek hadden en al een paar keer opgetreden hadden. De band telde daarmee zeven man, en dat bleek wat veel. Gedeeltelijk ook door de muzikale voorkeur van de Koerts-tweeling, die al vroeg een steviger geluid nastreefden, namen de accordeonist, pianist en bassist afscheid. Gerard wilde wel bassen en zo kreeg de band langzaam vorm en een nieuwe richting. Op gammele instrumenten weliswaar. Tot april 1965 speelde de groep voornamelijk instrumentale nummers.
Het allereerste optreden vond plaats in het Gebouw voor Christelijke Belangen aan de Wijngaardenlaan in Voorschoten. De avond was georganiseerd door de Dancing Society Voorschoten. In een dorp waar nauwelijks eigen bandjes waren, werden deze jonge Shadows-liefhebbers met open armen ontvangen, ondanks hun matige apparatuur en de onvermijdelijke beginnersfouten. Een maand later stonden ze alweer op het podium, nu van het Cultureel Centrum in Voorschoten, waaraan ook een talentenjacht verbonden was. Zij waren de enige band die mee deed.
![]() |
Ondanks de matige instrumenten bleef de groep, de naam was inmiddels omgedoopt tot The Arsons, doorgaan en werden graag geziene gasten op dansavonden en feesten. Hun grootste succesnummer was een eigen intrumentale compostie Arsons Theme, gecomponeerd door Gerard. Door het succes konden ze zelfs in grotere zalen spelen, maar daarvoor moesten ze eerst betere apparatuur hebben. De eerste ‘echte’ versterke, een Lafayette, bood enige uitkomst, al plugde iedereen er tegelijk op in en was het geluid alsnog niet best. Ze deden ook mee aan de Noordzeekust Talentenjacht op 28 juli 1965. Tussen ervaren bands met veel betere apparatuur maakten ze weinig kans, maar de jury gaf wel lovende woorden mee.
Ze spaarden al hun geld op om betere instrumenten en apparatuur te kopen. Elk lid moest elke week een gulden afstaan, wat keurig in een kasboek werd bijgehouden. Ondertussen stonden ze, met de neuzen tegen de ruit van de etalage gedrukt, te kijken naar een echo apparaat, wat voor hen een ongekende weelde was. In april 1964 konden ze dan eindelijk een Dynacord Echo kopen die de kwaliteit van het geluid flink opkrikte. In oktober 1964 kwam er een heuse basversterker van het merk WEM (Watkins Electric Music) voor Gerard.
In september van 1964 veranderde de band na een aantal andere namen, als ook The String Swingers, de naam in The Swinging Strings. Bij een optreden voor het nieuwe seizoen van de EHBO in Voorschoten stond in de krant dat ze met een geheel nieuw programma voor de dag kwamen. Ze hadden ook zang aan de show toegevoegd, wat het repertoire flink uitbreidde. Naast covers van The Beatles, The Byrds, The Fortunes en The Kinks, waagden ze zich ook aan eigen nummers, zoals de protestsong Only Obey, waarvoor broer Harry Koerts de tekst had geschreven.
![]() |
Begin 1965 sloot organist Wim/Willem de Mooy zich bij het viertal aan. The Swinging Strings pakte het steeds professioneler aan. Met manager Albert Noya kregen ze hun eigen promotiemateriaal, visitekaartjes en briefpapier en hij regelde een gestage stroom aan optredens. Binnen drie jaar hadden ze voor zo’n tienduizend gulden aan apparatuur bij elkaar gespeeld. Noya richtte uiteindelijk zelfs een eigen impresariaat op voor andere Voorschotense bands, want The Swinging Strings konden de aanvragen inmiddels prima zelf aan. De band kreeg zelfs gezelschap van drie danseressen, gekleed in Audrey Hepburn-stijl, die het showelement compleet maakten. Elk weekend trokken ze er op uit in de Ford Transit van Wims vader. Hun speelgebied breidde zich snel uit: van Wateringen tot Haarlem en Beverwijk. Opvallend genoeg bleven boekingen in Den Haag – toch dé beatstad van Nederland – grotendeels uit. Maar hun naam, die groeide stevig.
![]() |
Repeteren deden de bandleden in De Werf, een bijgebouwtje van de gereformeerde kerk aan de Koningin Julianalaan in Voorschoten. Gerard speelde op een Höfner vioolbas, net als Paul McCartney. Ze namen altijd een pick-upje mee om platen te beluisteren en nieuwe nummers meteen in te studeren. Als er een nummer uitkwam dat ze goed vonden, kochten ze het, oefenden de hele zaterdag, en speelden het diezelfde avond live. Daarmee maakten ze indruk. Een vaste setlist hadden ze niet, ze hadden een boek met zo’n 160 nummers waaruit ze ter plekke konden kiezen. Daardoor klonk geen optreden hetzelfde. Soms kozen ze lastige nummers, wat de showelementen weleens in de weg zat. Toen Wim de Mooy na een verkeersongeluk tijdelijk uitviel, trad de band met z’n vieren op. Chris nam bij sommige nummers het orgel voor zijn rekening, terwijl Marten dan zowel slag- als sologitaar speelde.
Ze deden enkele keren mee aan talentenjachten. Op 13 februari 1965 wonnen ze de eerste prijs toen er in Voorschoten een muziekfestival werd gehouden. Daarna deden ze mee met een wedstrijd tussen een aantal bands op 26 juni in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Deze wedstrijd was ter gelegenheid van een lustrumfeest van de Leidse studenten. Hier kregen zij van de persjury de tweede prijs en ‘s avonds van de deskundige jury de vijfde prijs. Op 12 november 1965, weer in de Leidse Stadsgehoorzaal, tijdens de talentenjacht Dynacordshow wonnen ze de hoofdprijs. Op het programma stonden onder meer Mr. Tambourine Man (The Byrds), You’ve Got Your Troubles en Here it Comes Again (The Fortunes). Ze deelden het podium met toenmalige bekendheden als Don Mercedes and his Benz en ZZ en ‘Het’ – al deden die niet mee aan het talentenjachtgedeelte. De juryvoorzitter was Willem van Kooten, toen al een centrale figuur in de Nederbeat en later betrokken bij Earth and Fire.
Drummer Walter Andringa zegt in een artikel in De Omroeper, Voorschoten, van november 1965: ‘Wij willen niet alleen ruige beat spelen, maar het zoeken in meer muzikale melodieën’. Chris Koerts vervolgt: ‘Neem nou de Beatles, wat zij spelen is ook eigenlijk geen beat. Zij maken veel betere muziek, vloeiender en daardoor melodieuzer.’
De band had zelfs een fanclub, compleet met gestencild fanblaadje: TSS. De eerste editie verscheen in juni 1966. Initiatiefnemer en fanclubpresident Nico van Zeggelen wist meteen negentig leden te strikken – vooral uit Voorschoten, maar ook uit de buurt. Eind 1966 waren dat er al 250.
![]() | ![]() |
Eind 1967, begin 1968 werd de naam veranderd in Opus Gainfull. In aankondigingen van optredens is dan te zien dat de zalen voor de herkenbaarheid zowel de oude als de nieuwe naam gebruikten.
Wil je horen hoe The Swinging Strings klonken? Luister dan naar de opnames van Marten Weesjes op YouTube.
| Datum | Plaats | Locatie |
|---|---|---|
| 1963 | Voorschoten | Nieuw Voordorp |
| 1963 | Voorschoten | Martha Stichting |
| 2 januari 1964 | Leiden | In den Vroolijke Arke (eerste keer met organist) |
| 14 september 1964 | Voorschoten | Jeugdgebouw Gereformeerde kerk (Voorschotense EHBO) |
| 28 november 1964 | Voorschoten | Gebouw Christelijke Belangen (optreden staat op naam van The String Swingers) |
| 15 mei 1965 | Voorschoten | Gebouw Christelijke Belangen |
| 4 september 1965 | Voorschoten | Gebouw Christelijke Belangen (show tbv carillon fonds) |
| 13 november 1965 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 17 december 1965 | Leiden | Schoolfeest |
| 18 december 1965 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht (‘met electronisch orgel’) |
| 8 januari 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 21 januari 1966 | Katwijk | Riche (bijeenkomst Katwijkse reddingsbrigade) |
| 5 februari 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 11 februari 1966 | Voorschoten | Cultureel Centrum |
| 26 februari 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 10 maart 1966 | Sassenheim | RK-instuif De Stomp |
| 19 maart 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 21 mei 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 28 mei 1966 | Leiden | Personeelsavond ELMI |
| 30 mei 1966 | Sassenheim | KSA Gebouw |
| 3 juni 1966 | Leiden | De Zevensprong |
| 4 juni 1966 | Noordwijk | Jeugdsociëteit De Rank |
| 11 juni 1966 | Leiden | De Spreeuwpot |
| 18 juni 1966 | Leiden | Dacing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 25 juni 1966 | Haarlem | Sociëteit Artistique |
| 27 augustus 1966 | Katwijk | Muziektent De Roskam |
| 24 september 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 29 oktober 1966 | Leidschendam | |
| 1 november 1966 | Sassenheim | KSA Gebouw |
| 4 november 1966 | Leiden | De Zevensprong |
| 5 november 1966 | Noordwijk | Jeugdsociëteit De Rank |
| 11 november 1966 | Den Haag | Gala slotfeest jubilieum SSR |
| 12 november 1966 | Voorschoten | Cultureel Centrum |
| 19 november 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 26 november 1966 | Haarlem | Sociëteit Artistique |
| 3 december 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 10 december 1966 | Wateringen | |
| 17 december 1966 | Noordwijk | Jeugdsociëteit De Rank |
| 23 december 1966 | Leiden | Clubhuis de Spreeuwpot |
| 24 december 1966 | Voorschoten | Cultureel Centrum |
| 26 december 1966 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 30 december 1966 | Leiden | Clubhuis de Spreeuwpot |
| 7 januari 1967 | Beverwijk | |
| 10 januari 1967 | Voorschoten | Cultureel Centrum (feest nav huwelijk prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven) |
| 14 januari 1967 | Haarlem | Sociëteit Artistique |
| 20 januari 1967 | Leiden | Christelijk Lyceum |
| 21 januari 1967 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 28 januari 1967 | Beverwijk | ABC |
| 4 februari 1967 | Leiden | De Zevensprong |
| 7 februari 1967 | Wateringen | |
| 11 februari 1967 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 18 februari 1967 | Leidschendam | |
| 25 februari 1967 | Beverwijk | ABC |
| 4 maart 1967 | Wijk aan Zee | |
| 11 maart 1967 | Voorschoten | |
| 18 maart 1967 | Beverwijk | ABC |
| 1 april 1967 | Wateringen | |
| 7 april 1967 | Leiden | De Zevensprong |
| 8 april 1967 | Purmerend | |
| 14 april 1967 | Leiden | Clubhuis de Spreeuwpot |
| 15 april 1967 | Haarlem | Sociëteit Artistique |
| 22 april 1967 | Beverwijk | |
| 1 mei 1967 | Voorschoten | Feestzaal van het MOC |
| 4 mei 1967 | Leiden | Dancing ‘t Zeepaardje, Jacobazaal Den Burcht |
| 6 mei 1967 | Krommenie | |
| 12 mei 1967 | Voorschoten | |
| 13 mei 1967 | Beverwijk | ABC |
| 20 mei 1967 | Kwintsheul | |
| 27 mei 1967 | Wateringen | |
| 3 juni 1967 | Voorschoten | |
| 9 juni 1967 | Voorhout | |
| 10 juni 1967 | Leidschendam | |
| 17 juni 1967 | Beverwijk | ABC |
| 23 juni 1967 | Den Haag | |
| 24 juni 1967 | Wateringen | |
| 8 juli 1967 | Wateringen | |
| 23 september 1967 | Noordwijk | Jeugdsociëteit De Rank |
| 4 november 1967 | Noordwijk | Jeugdsociëteit De Rank |
| 4 november 1967 | Warmond | Dancing De Stad Rome |
| 16 december 1967 | Noordwijk | Jeugdsociëteit De Rank |
Bronnen:
Earth and Fire – De biografie 1969-1983, Fred en Dick Hermsen, 2006
Kan die herrie wat zachter!? De Voorburgse popscene in de jaren 60-70, Samengesteld door Hans Lukkies, Cees Troost, Rob Wezepoel, Pieter Dijkstra, 2012
Archief Chris en Gerard Koerts en Hans Ziech






