Jaap speelt drums in Pirates en de Golden Earrings en wordt later producent van vele bekende Nederlandse bands. Zo produceert hij de Earth and Fire-albums Song of the marching children (samen met Freddy Haayen), Atlantis, To the world of the future en Gate to infinity. Als blijkt dat Jaap Eggermont de nummers voor de elpee Reality fills fantasy niet ziet zitten komt er in januari 1979 een einde aan de achtjarige samenwerking.
Eggermont produceert naast Earth and Fire o.a. de Sandy Coast, Livin’ Blues, Catapult, de Nits en The Star Sisters. In 1981 ontvangt Jaap de exportprijs voor zijn project Stars on 45, waarbij hij bekende nummers vakkundig aan elkaar had gemixt. Hierna stort Jaap Eggermont zich volledig op de reclamewereld. Hij ontvangt vele prijzen en is de muzikale man achter campagnes voor onder meer Heineken, Grolsch, Douwe Egberts, Lätta, PTT Post, Holland Casino. Bert Heerink (ex-Vandenberg) houdt er een comeback aan over (Julie July, 1995). Ook internationaal is er reclamesucces.
In 2019 interviewt Hans Schiffers Jaap Eggermont in zijn podcast ‘Wat Je Altijd Al Wilde Weten Van...’. Hierin gaat Jaap ook nog in op vragen rond Earth and Fire en Jerney Kaagman.